Instagram

Thursday, August 23, 2012

1 Syawal 2012 :)

Selamat Hari Raya! Haaaa,camane raya raya korang semua? mesti best kan..harap harap begitulah..kami beraya kat sini meriah la jugak..walaupun perasaan ni bak awan mendung berarak kelabu tahi anjing,tapi masih lagi gagah beraya dengan heavennya bersama sanak-saudara..Syukur, Alhamdulillah :)

Malam-malam sebelum raya kami kat kampung dihiasi dengan Pesta Bunga Api..kat kampung kami tu jarang sangatlah budak-budak nak main mercun mancis ke..mercun katak ke..mercun hat yang pop pop tu ke..sume standby nak main bunga api tu je..yang kecik kecik besar cinonet tu jela yang main bunga api comel comel tu..yang meningkat remaja sume nak tunjuk kehebatan main Fireworks tuh haaaa! kami yang baru nak bangka bangka ni (muda lite lite) hanya mampu tengok tengok jela fireworks (kemain nak speaking padahal OH MY ENGLISH ) tu meletop pom pom atas langit tuh.. :)

Macam dah jadi adat resam kat kampung kami bila tiap tiap malam raya,semua orang tak mau tido sebab nak main lawan lawan pasang fireworks sampai pekak..punyelah eksaited kami nih ha,siap hamparkan tikar kat depan halaman rumah tok..asal meletup je bunga api tu atas langit,kami pun bunyi.. "waaaaaaaaaaaaaaaaaa!! nak lagi! nak lagi!! " hahahhaaa.. (kalah adik adik) tapi takpe,nak enjoy camtu,enjoyla masa bujang nih ha..kang ko dah kawin,dapat pulak suami yg jenis serius nak mampus,ko nak bergelak sakan pun payah kang..orang lain huha huha bergelak ketawa kat lua,kang ko kene duduk kat dapur meratap santan kelapa je kangg..haaa..cane! hahhaaa



Malam raya tu lepas je puas hati dah tengok bunga api pom pom pom tu,kami semua gotong royong kat dapur la pulak..siapkan juadah untuk pagi raya :) tiap tiap tahun memang kami akan buat tapai,ketupat dan nasi impit..nyum nyum..juadah lain tu Laksa Penang,kueh raya,dodol dan lemang :)

Semua cucu cucu tok akan dikerah untuk buat kerja..sebab muafakat membawa berkat..lagipun kalau kite buat kerja sama-sama,kerja yang susah tu akan jadi senang..yang berat akan jadi ringan..yang tak tahu pun jadi tahu..tapi kan,dalam ramai ramai cucu perempuan,saya SEORANG je yang masih tak lulus lulus nak anyam ketupat.. ( !!!!!!!!!) terasa diri ni sangatlah kekurangan (!!!!!!) belajar dari arwah atok masih ada..sampailah sekarang masih lagi FAILED!! (ape ke bengap benor la kan! uhuks) tapi takpe,kite pandai buat tapai..hahaha (terlebih sudah) okbye.

Pagi Raya pulak bangun awal awal bersiap pergi sembahyang raya..sesiapa yang pernah pegi sembahyang raya,mesti akan rasa tenang dan merasai nikmat berhari raya.. Masjid kat kampung tu punye la ramai makmum yang datang..sampi tak muat masjid..terharu tengok..bacaan takbair raya dilaungkan bersama-sama sebelum dan selepas solat sunat Hari Raya..syahdu sangat :') tak kira tua atau muda, miskin atau kaya..kita berpijak di bumi yg sama..bersalam-salaman..bermaaf-maafan..Allahuakbar ;)


Selesai sembahyang raya,kami bergegas pulang ke rumah..bersiap siap untuk sesi bergambar dan bersalam-salaman untuk meminta maaf..riuh rendah time nak bersalaman sebab semuanya berebut rebut nak mintak maaf..lagi lagi kalau budak budak sebab tak sabar nak dapat duit raya :)

Alhamdulillah,raya tahun ni saya berpeluang memberi angpow raya untuk family tersayang,adik adik sepupu,anak saudara dan anak-anak murid kesayangannnnn.. Syukur Alhamdulilah..tahun lepas tak berpeluang lagi sebab kewangan belum stabil..tahun ni lepas pun hajat nak belikan kueh raya untuk mak,persiapan raya adik adik dan persiapan raya untuk diri sendiri..tak salah bila rezeki kite kongsikan bersama kan..Alhamdulilah :)

eh jap,panjang pulak kan entry ni..tibe tibe macam rajin pulak kan..hahaa..takpe,updte blog pun jarang-jarang..kire ok la panjang panjang kan! :D
dahla tu membebel..jom kite layan gambar raya kami yg tak seberapa ni ye :)


Asyazain & Eyrazain :)



ini anak kazen saya..makanya,dia ni dah jadi anak buah saya jugak la.. :)
Aunty Chacha dengan Aina Kawaii :D



adik beradik tapi yang pasti adik lebih tinggi dari kakak. harap maklum.



ini kakak kepada Aina.. Ain nama die :D



Saya dengan si kembar tapi tak sama ayah ngan mak..
muka dorang seiras kan? :D



bersama mama dan eyra :)
yang budak kecik comel kat tepi tu sebok je..lalaalalaa



Eyrazain dengan kembar original..mereka sah kembar.. 
(baju merah je ok) haha



ini gambar buat saya jeles..mereka semua cantik! :(



kami the siblings.



sepupu saya, Haziq Mikhail



lagi dan lagi..ok,dah bosan.hehee


ok la..dah habis liputan Edisi Khas Raya 2012 :D
kami di sini mengucapkan Selamat Hari Haru Raya..muahahaa
Maaf Zahir je..batin lain kali k..byeeeeeee :)

2 comments:

SyamimiNazifa said...

buat kerja sesama lagi best :>

Asya Zain said...

yuppp! barulah meriahhh :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...