Instagram

Tuesday, June 7, 2011

perghhh..cantik jugak COLI nih !




haaaaa..mesti korang tercari cari dimana gamba coli tersebut kan? 
sila jangan gelojoh..belum masanya untuk saya mendedahkan isu itu..wakakaka

untuk pengetahuan korang,gambar kat atas tu ialah gambar sejenis bakteria E-Coli yang sangat popular sakarang..jadi,sila la berjaga jaga agar ye kawan kawan semua.. :)

mehla nak share serba sikit tentang E-Coli ni ye..
[sile sebut betul betul eee kolai ye..bukan ee koli..tehehe]

ni ialah gambar keratan rentas bakteria E-Coli ni..haaa,tengok tuh..
siap ada bulu bulu..keh keh keh..

oh ye..bakteria ni bahaya ok !
nak tau jom bace info kat bawah ni.. :)



Fakta Penting Mengenai Bakteria E.Coli:
  • Nama penuh Bakteria E.Coli ialah Escherichia coli.
  • Cara sebutan E.Coli ialah e-ko-lai (sebutan dalam Bahasa Melayu).
  • E.Coli adalah bakteria yang boleh masuk ke makanan, seperti daging lembu dan sayur-sayuran.
  • Bakteria E.Coli boleh hidup didalam usus dan akan menyebabkan jangkitan yang sangat serius dan juga boleh menyebabkan severe cramps dan diarrhea hingga boleh membawa maut.
Punca Bakteria E.Coli berjangkit:
  • Minum susu tidak dipasteurisasi (susu mentah tanpa proses).
  • Makan daging lembu matang (di dalam adalah merah muda).
  • Minuman tercemar (air minuman tercemar).
  • Makan makanan mentah (daging) atau tercemar.
  • Bekerja dengan ternakan seperti lembu atau kambing.
  • Memakan buah tomato mentah, timun dan salad yang diimport dari Jerman.
Tanda-tanda Dijangkiti Bakteria E.Coli:
  • Rasa mual-mual dan muntah-muntah.
  • Demam.
  • Dada menjadi sakit.
  • Abdominal cramps yang teruk yang terjadi secara tiba-tiba.
  • Lelah.
  • Najis berdarah kerana berlaku luka diusus.

sekarang dah tau kan sket sket tentang E-Coli ? 
be alert yaw! :)

take care peeps :)



2 comments:

Fadzmie Mohamad said...

Erkk. Lepas ni, makan ikan dengan ayam je lah. Ngeri. Huuu.

wordless wednesday #2

Asya Zain said...

@Fadzmie Mohamad:

hehehee..jangan gitu..gemok kang.terlampau lemak.hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...